Enterprise Resource Planning
ERP softver namenjen manjim korisnicima
Finex je softverski paket za finansijsko knjigovodstvo sa bilansima
Magic je programski paket namenjen za robno-materijalno knjigovodstvo sa fakturisanjem
Trade je programski paket za knjigovodstvo maloprodaje
FinOp je programski paket za finansijsku operativu
Kamate je programski paket za obračun kamate
Paket za automatsko knjiženje svih knjigovodstvenih promena u glavnu knjigu
Komuna je programski paket za obračun i naplatu komunalnih usluga i građevisnkog zemljišta
BusinessWise CourtFlow je programski paket za generisanje i praćenje utuženja
Rad sa fiskalnim štampačem Galeb FP-550 u prometu robe na malo
Programski paket namenjen komercijali, službi nabavke i prodaje
Enterprise Resource Planning
Primetio sam ikonu sa grbom Srbije u BusinessWise. Čemu služi?
Pravilnikom o načinu i obezbeđivanju izvoda podataka iz elektronski vođenih poslovnih knjiga i evidencija porskih obveznika - pravnih lica treba omogućiti u dotičnom softveru eksport poslovnih podataka. Podatke preuzima Poreska Uprava radi sprovođenja kontrole.
U BusinessWise-u je dodata ova odlika i za nju postoji napisan help (pomoć), pa kada kliknete mišem na pomenutu ikonu, dobićete ekran sa detaljnim uputstvom. Pažljivo ga iščitajte, a preporučujujemo Vam i detaljno upoznavanje s pravilnikom Vlade.
U BusinessWise softveru, svaki izveštaj koji se prikazuje na ekranu može se sa te pozicije izvesti u neki od podržanih formata:
- PDF (Portable Document Format), otvara se uz pomoć Adobe Reader-a;
- RTF (Rich Text Format), otvara se uz pomoće openOffice.org, kao i uz pomoć Microsoft Office;
- ODT (Open Document Type), otvara se u pomoć openOffice.org;
- HTML (Hyper Text Markup Language), otvara se uz pomoć bilo kog Internet pretraživača;
- XLS (jednostruke i višestruke tabele), otavara se uz pomoć Microsoft Offic;e
- CSV (Comma Separated Values), otvara se uz pomoć bilo kog tekst editora;
- XML (Extensible Markup language), otvara se uz pomoć Office softvera;
Prilikom izvoza kliknite mišem na ikonicu koja je reprezentovana izgledom diskete, izaberite, lokaciju u fajl sistemu gde će se izvršiti snimanje, zatim izaberite tip dokumenta sa gornje liste i na kraju zadajte ime fajla za izveženi dokument.
Takođe se bilo koji izveštaj može odštampati na bilo kom štampaču u željeni broj primeraka.
Podaci koji se unose u BusinessWise se skladište u relacionu bazu podataka. O bezbednosti baze podataka brine lice koje je u hijerarhiji zaposlenih zaduženo za bezbednost podataka i koje je obučeno od strane IS MicroCore da vrši redovan bekap podataka. Iz tog razloga prestaje potreba za Vašom zabrinutošću, a u slučaju pitanja u vezi s ovim obratite se Vašem nadležnom rukovodiocu.
Može li se BusinessWise koristiti za rad sa udaljenih lokacija?
Naravno da može.
BusinessWise koristi TCP/IP za komunikaciju s bazom podataka, što je i podrazumevani Internet protokol. Ako Vaša udaljena lokacija (može biti bilo gde u svetu!) ima permanentnu Internet konekciju (ADSL, DSL, iznajmljena linija...) i ako je Vaša firma ima takođe, ovo je sasvim izvodljivo.
Naime, BusinessWise je klijentska aplikacija sa ugrađenom poslovnom logikom na strani servera, pa se istovremeno odvijaju procesi i na serveru i na klijentima. Za sada se BusinessWise pokreće sa deljivog izvora na mreži, dakle učitava se s mreže, što može biti veoma dug proces ako se to vrši preko sporih Internet linkova. Iz tog razloga savetujemo da se na svakoj udaljenoj lokaciji napravi kopija BusinessWise softvera i da se on pokreće lokalno, čime se izbegava dugotrajno učitavanje. U tom slučaju treba samo podesiti konekciju ka centralnoj bazi podataka, što će stvoriti sasvim konforan rad čak i preko sporih ISDN (128kB/s) linkova. Na taj način samo podaci se prenose preko Interneta, što u realnom radu skoro da ne predstavlja nikakvo usporenje.
U ovom slučaju nisu potrebni nikakvi VPN linkovi, niti posebna administracija rutera i mreže. Dovoljno je samo na Vašem ADSL, ili kablovskom ruteru, u sekciji "Port Forwarding", ili tome slično, otvoriti port 5432. Naravno mora se administrirati i sama baza podataka da bi joj se moglo pristupiti sa udaljenih tačaka, što je inače veoma kratkotrajan posao.
Za navedene akcije morate se obratiti stručnom timu i službi održavanja IS MicroCore.
BusinessWise je jedan od ređih ERP softvera koji ima mogućnost elektronskog formiranja arhiva knjigovodstvenih podataka. Zaključkom poslovne godine se formiraju elektronske arhive stare poslovne godine, tako da se izbegava dugotrajno i bespotrebno odštampavanje, a sve u svrhu zakonskog čuvanja arhiva na određeni vremenski period. Više o ovome možete pročitati ovde
Celokupan proces formiranja elektronskih arhiva obavalja se ispod foldera "...bw/arh". Odnosno ispod "arh" foldera koji se nalazi ispod foldera gde je instaliran BusinessWise. Ako locirate ovaj fodler, veoma lako možete celokupan sadržaj ovog foldera narezati na DVD uz pomoć bilo kog softvera. Kasnije možete pomenuti DVD staviti u uređaj i nakon "motiranja", odnosno otvaranja DVD-a, na istom uočite fajl "index.html" i na isti kliknite dva puta, nakon čega će Vam se otvoriti Internet pretraživač sa sadržajem ovog dokumenta.
Sada možete pregledati Vaše elektronske arhive sa DVD-a. preporučujemo da nakon zatvaranja svake poslovne godine, narežete barem dva primerka arhiva na CD ili DVD i da jedan od njih trajno čuvate na tamnom i hladnom mestu (metalna kasa ili tome slično).
Nakon isticanja garantnog roka od jedne godine, nakon kupovine BusinessWise softvera stvaraju se uslovi za sklapanje ugovora o održavanju za BusinessWise. U tom slučaju firma se može opredeliti za održavanje po pozivu, ili za pretplatu održavanja.
U prvom slučaju, kada firma ne prihvati ugovor o održavanju, već se odluči da se održavanje BusinessWise vrši po pozivu nastaje sledeće:
- Automatski je svaki zahtev za održavanje po pozivu u drugom prioritetu hitnosti (moraju se najpre ispuniti ugovorene obaveze prema partnerima koji redovno plaćaju ovu uslugu);
- Firma koja traži podršku za održavanjem po pozivu podnosi pismeni zahtev sa opisom problema i sa zahtevima koje je potrebno razrešiti;
- Nakon prijema pismenog zahteva što hitnije se odgovara na zahtev formiranjem ponude;
- Nakon prihvatanja uslova iz ponude od strane firme, pristupa se održavanju;
- U periodu manjem od jedne godine nakon isteka garantnog roka, ili u periodu menjem od jedne godine nakon poslednjeg zahteva za održavanjem, održavanje se vrši putem apdejta (cena apdejta je 20% od redovne cene softvera);
- U periodu većem od jedne godine nakon isteka garantnog roka, ili u periodu većem od jedne godine nakon isteka poslednjeg zahteva za održavanjem, održavanje se vrši putem apgrejda (cena apgrejda je 50% od redovne cene softvera);
- Za cenovnik softvera se primenjuje trenutni cenovnik softvera koji je na snazi u IS MicroCore;
DEMO verzija se dobija na zahtev. Dostavite svoje podatke kao i kraći opis onoga što radite, ili u koju svrhu ćete koristiti BusinessWise softver. Nakon nekoliko dana poslaćemo Vam CD sa DEMO verzijom BusinessWise-a.
DEMO verziju možete koristiti ograničeno vreme (napišite koliko bi Vam vremena trebalo da isprobate softver!) i na računaru sa Windows operativnim sistemom.
U slučaju problema oko instalacije, ili ako imate pitanja u vezi BusinessWise, možete nas direktno kontaktirati. Mi Vam stojimo na raspolaganju!
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Za sada postoje dva oblika korišćenja BusinessWise softvera:
- kupovina softvera i
- korišćenje (najam) softvera.
U slučaju kupovine BusinessWise softvera postoji vlasništvo nad softverom, tako da se podaci mogu uvek pregledati korišćenjem samog softvera.
U slučaju iznajmljivanja softvera na određeni vremenski period, vlasništvo nad softverom ne postoji, pa se bivši iznajmljivač može služiti samo elektronskim arhivama.
Elektronskim arhivama se mogu takođe služiti i pristupati podacima i kupci softvera, bez ograničenja.
Garantni rok prilikom kupovine BusinessWise traje 12 meseci počev od datuma kupovine, odnosno od datuma primene softvera. Pod garancijom se podrazumevaju proizvodi i usluge koje ulaze u cenu BusinessWise prilikom kupovine i ne plaćaju se dodatno.
Pod proizvodima se podrazumevaju:
- BusinessWise softver;
- BusinessWise apdejt,
(odnosno pravo korisnika na sve izmene i dopune softvera nastale promenom Zakona, ili radom razvojnog tima u cilju poboljšanja softvera, samo nad trenutnom verzijom softvera;)
- BusinessWise apgrejd, odnosno pravo korisnika na prelazak na novu verziju softvera,
Pod uslugama se podrazumevaju:
- Instalacija BusinessWise softvera;
- Obuka za BWO tokom celog garantnog roka (do osamostaljivanja BWO za samostalan rad!);
- Pomoć u implementaciji softvera u cilju totalne primene;
- Sitnija prilagođavanja softvera po zahtevu korisnika koja ne menjaju osnovni koncept softvera
Da, u potpunosti. BusinessWise nastao je preuzimanjem razvoja kompanije DOO Micro Business. Od verzije BusienssWare 5 ovog softvera promenjeno je kompletno razvojno okruženje, tako da je kao platforma (u pogledu sistemskog softvera) usvojena Linux/Unix/Windows platforma. Tekuća verzija, kao i nova vezija, je napisana u programskom jeziku Java. Za skladištenje podataka koristi se relaciona baza podataka PostgreSQL
Od čega zavisi ukupna cena BusinessWise?
BusinessWise je skup velikog broja modula za različite vrste poslova, gde svaki od ovih modula ima svoju cenu u cenovniku. Izuzetak je BusinessWise Lite koji predstavlja softversku kompilaciju sa određenim ograničenjima.
Dakle na cenu najviše utiče izbor pojedinih modula (neki su skuplji, neki jeftiniji...), kao i njihov ukupni broj. Pored izbora modula na cenu utiče i količina BusinessWise licenci, odnosno broj dozvola za istovremeni rad određenog broja operatera sa softverom. Cene u cenovniku su date po modulima za istovremeni rad do dva operatera, kao i za svakog narednog preko ovog broja.
To znači da ukupnu cenu dobijamo sabiranjem cena BusinessWise modula za prva dva korisnika i njoj dodajemo iznos koji predstavlja zbir cena licenci za rad određenog broja operatera iznad 2.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
ERP softver namenjen manjim korisnicima sa kompletnom svitom softvera za Vaš biznis.
Da li mogu je moguć prelazak sa Lite verzije BusinessWise na Enterprise verziju, kada, za koju cenu i kako?
Prelazak sa Lite verzije na Enterprise verziju je moguć bilo kada u toku poslovne godine.
Poželjan prelazak na Enterprise verziju je ako se ispuni limit od 7000 stavaka u finansijskom knjigovodstvu ili bilo koji drugi od limita. U slučaju da je dostizanje limita uslovljeno trenutnim povećanjem broja stavaka i da se ne planira isti obim stavaka u narednoj poslovnoj godini, moguće je kupovinom BW LexP-a privremeno razrešiti problem sa limitom.
Kupovinom BusinessWise Lite verziju Vi štitite svoju investiciju. Naime, u slučaju prelaska na verziju BusinessWise Enterprise plaća se samo razlika.
Prilikom prelaska na Enterprise verziju baze podataka se ne menjaju, to jest nikakve intervencije nad bazama podataka se ne vrše (nema preknjižavanja), već se sve radi automatski.
Da ako niste izvršili doplatu za prelazak na BusinessWise Enterprise već ste kupili Enterprise verziju. Dakle nikako se ne može upotrebljavati jedna i druga verzija uz doplatu.
Kakva oprema mi je potrebna za BusinessWise Lite?
Potreban je minimalno računar sa Pentium III ili jačim procesorom, 256 MB RAM memorije, CD ROM, hard disk, kolor monitor 15 inča sa minimalnom rezolucijom 800x600 piksela i instaliran Windows 2000/XP/Vista ili noviji, odnosno neka od novijih verzija Linux-a, kao i štampač.
Poželjan je što veći hard disk i računar Pentium IV tipa sa kolor monitirom dijagonale 17 inča.
Poželjan je laserski štampač, ali posao može završiti i matrični 24-piski štampač A4 formata.
Poželjan je i uređaj za backup (snimanje) podataka kao što je DVD R/W, ili USB stik.
Poželjan je i izvor za neprekidno napajanje, min. 300 W.
Poželjna je stalna Internet konekcija (ADSL, Cable modem...) ali zadovoljava i faks-modem i uplaćen nalog za pristup Internet-u.
Ako želite da povežete dva računara potreban Vam je i odgovarajući hardver u tu svrhu
Poznavanje opšteg računarstva i informatike u šta spada vladanje osnovnim tehnikama u radu sa računarom.
Poznavanje rada sa Windows-om 2000/XP/Vista/7/8/10 ili jačim, odnosno Linuxom, a naročito korišćenje Internet brouzera, rada sa Internet-om, programima za backup podataka, kao i rad sa štampačem.
Nije obavezan, ali poželjan sertifikat za BusinessWise Operater ili BusinessWise Administrator, koji izdaje Micro Business na osnovu sprovedene obuke u trening centrima.
Ne, to se smatra jednokratnim troškom kojim se reguliše trenutno proširenje.
Mogu li dobiti DEMO verziju?
DEMO verzija se dobija na zahtev. Dostavite svoje podatke kao i kraći opis onoga što radite, ili u koju svrhu ćete koristiti BusinessWise softver. Nakon nekoliko dana poslaćemo Vam CD sa DEMO verzijom BusinessWise-a.
DEMO verziju možete koristiti ograničeno vreme (napišite koliko bi Vam vremena trebalo da isprobate softver!) i na računaru sa Windows operativnim sistemom.
U slučaju problema oko instalacije, ili ako imate pitanja u vezi BusinessWise, možete nas direktno kontaktirati. Mi Vam stojimo na raspolaganju!
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Za sada postoje dva oblika korišćenja BusinessWise softvera:
- kupovina softvera i
- korišćenje (najam) softvera.
U slučaju kupovine BusinessWise softvera postoji vlasništvo nad softverom, tako da se podaci mogu uvek pregledati korišćenjem samog softvera.
U slučaju iznajmljivanja softvera na određeni vremenski period, vlasništvo nad softverom ne postoji, pa se bivši iznajmljivač može služiti samo elektronskim arhivama.
Elektronskim arhivama se mogu takođe služiti i pristupati podacima i kupci softvera, bez ograničenja.
Garantni rok prilikom kupovine BusinessWise traje 12 meseci počev od datuma kupovine, odnosno od datuma primene softvera. Pod garancijom se podrazumevaju proizvodi i usluge koje ulaze u cenu BusinessWise prilikom kupovine i ne plaćaju se dodatno.
Pod proizvodima se podrazumevaju:
- BusinessWise softver;
- BusinessWise apdejt,
(odnosno pravo korisnika na sve izmene i dopune softvera nastale promenom Zakona, ili radom razvojnog tima u cilju poboljšanja softvera, samo nad trenutnom verzijom softvera;)
- BusinessWise apgrejd, odnosno pravo korisnika na prelazak na novu verziju softvera,
Pod uslugama se podrazumevaju:
- Instalacija BusinessWise softvera;
- Obuka za BWO tokom celog garantnog roka (do osamostaljivanja BWO za samostalan rad!);
- Pomoć u implementaciji softvera u cilju totalne primene;
- Sitnija prilagođavanja softvera po zahtevu korisnika koja ne menjaju osnovni koncept softvera
Da, u potpunosti. BusinessWise nastao je preuzimanjem razvoja kompanije DOO Micro Business. Od verzije BusienssWare 5 ovog softvera promenjeno je kompletno razvojno okruženje, tako da je kao platforma (u pogledu sistemskog softvera) usvojena Linux/Unix/Windows platforma. Tekuća verzija, kao i nova vezija, je napisana u programskom jeziku Java. Za skladištenje podataka koristi se relaciona baza podataka PostgreSQL
Od čega zavisi ukupna cena BusinessWise?
BusinessWise je skup velikog broja modula za različite vrste poslova, gde svaki od ovih modula ima svoju cenu u cenovniku. Izuzetak je BusinessWise Lite koji predstavlja softversku kompilaciju sa određenim ograničenjima.
Dakle na cenu najviše utiče izbor pojedinih modula (neki su skuplji, neki jeftiniji...), kao i njihov ukupni broj. Pored izbora modula na cenu utiče i količina BusinessWise licenci, odnosno broj dozvola za istovremeni rad određenog broja operatera sa softverom. Cene u cenovniku su date po modulima za istovremeni rad do dva operatera, kao i za svakog narednog preko ovog broja.
To znači da ukupnu cenu dobijamo sabiranjem cena BusinessWise modula za prva dva korisnika i njoj dodajemo iznos koji predstavlja zbir cena licenci za rad određenog broja operatera iznad 2.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
BusinessWise Finex je softverski paket za finansijsko knjigovodstvo sa bilansima.
Moram li zaključiti staru da bih mogao da radim sa novom poslovnom godinom?
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Numerisanje naloga za knjiženje je dosta slobodno u BusinessWise softveru. Možete koristiti alfa-numeričke znakove, samo numeričke, ili samo alfa znakove za numerisanje broja naloga glavne knjige, gde je broj znakova za numerisanje naloga 20. Praksa pojedinih računovođa je da imaju tipizirane naloge prema vrsti dokumenata, na primer: izvodi se knjiže sa brojem naloga 1/xxx (ili 1-xxx, 1#xxx...), troškovi 2/xxx (ili opet 2-xxx, 2#xxx...), izlazni računi 3/xxx i tako dalje. Neko pak numeriše naloge od 1 pa na dalje, a neko uvodi alfa oznake AAxxx, BX, 1A-22/xxx...
U svim slučajevima je interesantan brojač naloga "xxx", pominjan iznad, kojim se numeršu nalozi u grupi 1/, 2/, AA, 1A-22/. Broj cifri u tom numeričkom delu se može podesiti na 1, 2, 3 i više cifara, tako da se može automatski dodeljivati naredni broj naloga u željenoj grupi. Ovo se standardno izvodi dirkom Insert na tastaturi, kada se nalazite u polju za unos broja naloga. U tom slučaju ukucajte grupu naloga, uključujući i separator "/", "-", "#", a zatim pritisnite Insert dirku i automatski će biti dodeljen naredni broj u grupi, u skladu s podešenim brojem cifara (na primer: 1/003, AA/00047...).
U slučaju da ne koristite grupe naloga, jednostavno u pomenutom polju za unos broja naloga pritisnite Insert i dobićete naredni broj naloga (recimo ako je poslednji bio 222, naredni će biti 223).
Kreiranjem naloga, odnosno prvom proknjiženom stavkom naloga, se određuje operater koji je kreirao nalog, njegova BusinessWise grupa, kao i datum kreiranja naloga. Ova tri parametra se trajno čuvaju, zajedno s brojem naloga.
U slučaju periodičnih obračuna, radi utvrđivanja rezultata poslovanja i iz drugih razloga, kada se pomenuti obračuni knjiže u glavnu knjigu, potrebno je zabraniti naknadna knjiženja dokumenata u vremenskom periodu obračuna. Kako je datum naloga osnovna vremenska jedinica kojom se vrši presek na određeni dan radi obračuna, može se zaključati period u kom je rađen finansijski obračun, kako se ne bi narušio pomenuti obračun. Na ovaj način se može sprečiti digresija datuma naloga i obezbediti integritet urađenog obračuna. Zaključavanje, kao i otključavanje, finansijskog perioda može izvršiti samo BusinessWise Administrator, dakle rukovodilac koji je i odgovoran za sastavljanje obračuna.
Pojedini nalozi se dodatno mogu zaključati od strane BusinessWise Administratora čime se praktično onemogućava knjiženje pomenutih naloga. Ova mera se obično sprovodi nad nalogom početnog stanja, kao i nad nalozima kojim je knjižen obračun. Samo pomenuto lice može otključati nalog i dozvoliti promenu naloga.
Uslovi za zatvaranje stavaka se stvaraju još prilikom knjiženja dokumenata u BusinessWise Finex. Prilikom knjiženja dokumenta u glavnoj knjizi je potrebno obezbediti da se podudaraju poslovna godina, konto, šifra partnera i broj dokumenta sa ranije proknjiženim dokumentima. Prilikom knjiženja se veoma lako mogu identifikovati dokumenti za koje se mogu stvoriti uslovi za zatvaranje stavaka na više načina, što pojednostavljuje kasnije zatavranje stavaka.
Nakon ovako proknjižene stavke moguće je izvršiti automatsko zatvaranje stavaka, koje imaju identične podatke o poslovnoj godini, kontu, šifri partnera i broju dokumenta. Međutim često se vrše promene u glavnoj knjizi, a da se prethodno ne zna tačno kako se mogu stvoriti uslovi za zatvaranje stavaka. Ovo se naročito javlja prilikom knjiženja cesija, kompenzacija i ugovora o preuzimanju duga, gde se navodi samo iznos koji obuhvata više dokumenata, bez pratećeg spiska dokumenata. U tom slučaju se stavke moraju zatvarati ručno, ili po prebivenom saldu za određenog poslovnog partnera.
Zatvaranje po prebivenom saldu daje dobre rezultate, jer se time ubrzava zatvaranje stavaka i taj posao se prepušta softveru, u odnosu na ručno zatvaranje stavaka.
Svako zatvaranje stavaka se izvodi u sesiji (pokušaju) koja ima svoj broj i kasnije se može pregledati šta je u dotičnoj sesiji zatvoreno i s čim. Kvalitetno zatvaranje stavaka stvara mogućnost kasnijeg ispisa IOS-a, opomenu pred utuženje i dr., kao i prenos početnog stanja u novu poslovnu godinu po otvorenim stavkama. U BusinessWise Finex i BusinessWise FinOp postoje opcije kojima se ove akcije izvode.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
BusinessWise Magic je programski paket namenjen za robno-materijalno knjigovodstvo sa fakturisanjem.
Moram li zaključiti staru da bih mogao da radim sa novom poslovnom godinom?
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Fakturisanje usluga je moguće uz izdavanje fiskalnog isečka za obavljene usluge, koji prati fakturu i to se obavlja iz BusinessWise Trade. Ovo je pogodno za male radnje, uslužnog tipa, ali i za radnje koje se bave trgovinom i povremeno imaju potrebu da fakturišu usluge.
U slučaju da se promet usluga ne evidentira preko fiskalnih uređaja, usluge se mogu fakturisati pomoću BusinessWise Magic, iz skladišta usluga, na sličan način kao i roba. Usluge se mogu fakturisati i uz robu i na fakturi će biti iskazane kao posebna stavka (artikal). Ovo se često koristi ako promet robe prate neke od usluga (utovar, istovar, prevoz, ugradnja...).
Da, s tim da se isti odgovor može dati i u vezi maloprodajnih objekata. Naime, način šifriranja artikala se definiše prilikom otvaranja skladišta (magacina), odnosno maloprodajnog objekta. Tu se može podesiti da pojedina skladišta, ili maloprodajni objekti, koriste lokalni, ili zajednički katalog artikala.
Zajednički katalog artikala u mnogome olakšava praćenje robe kod trgovačke delatnosti, kao i međulager, a takođe olakšava i praćenje optimalnih zaliha. Lokalni katalog pak ima prednost kod skladišta i objekata u kojima se vrši neka od specifičnih delatnosti u prometu robe, odnosno usluga.
U slučaju da želite preći sa zajedničkog na lokalni katalog artikla, to je moguće izvesti. Obratno je teško izvodljivo i obično se vrši tako što se otvori novi objekat (skladište ili maloprodaja), a u starom se zalihe svedu na nulu, uz preknjiženje na nove artikle u novom objektu.
Ovo se vrši na veoma jednostavan način. Dovoljno je da u Vašem objektu skladišta u BusinessWise postavite sebe kao ovlašćenog računopolagača, čime dajete pravo sebi da samo Vi možete vršiti promene u Vašem skladištu. Isti postupak se odnosi i na objekte maloprodaje, pa ću iskoristiti priliku da to ovde napomenem.
S obzirom da u većim skladištima ima posla za više od jednog lica, računopolagač može ovlastiti dodatne operatere, koji će zajedno s njim, imati isključivo pravo da vrše promene u datom skladištu, odnosno maloprodajnom objektu. Ostali operateri će moći samo da vrše uvid nad stanjem i karticama ovog skladišta (maloprodajnog objekta), bez mogućnosti promena.
Promenu računopolagača može izvršiti samo ovlašćeni računopolagač, ili po nalogu nadležnih organa preduzeća, stručno lice naše firme. Na ovaj način se daje softverski "ključ" u ruke računopolagača, kako bi zaštitio svoju odgovornost.
U BusinessWise Trade i BusinessWise Magic je moguće odštampati etikete artikala, sa cenom i barkodom. Na meniju matičnih podataka, u opciji za artikle treba kliknuti mišem na dugme "štampa etiketa", nakon čega će se pojaviti forma uz čiju pomoć se mogu odštampati etikete.
Etikete je moguće ispisati za artikle otvorene nakon navedenog datuma, za artikle čija je cena nivelisana od određenog datuma, za količinu na stanju, ili samo za novoprispelu količinu. Pri tome je moguće izabrati izgled etikete (sa logoom firme, ili bez, sa barkod šifrom, ili šifrom na fiskalnoj kasi...).
Moguće je pojedinačno ispisati etikete za svaki artikal u željeni broj komada. što se tiče izgleda etikete, rado ćemo podesiti štampanje izgleda etikete prema Vašoj potrebi, na samolepljivoj foliji ili običnom papiru.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
Knjiženje KEPU u skladištima, ali i u maloprodajnim objektima se ne vrši uz pomoć BusinessWise Wizard softvera. Za taj posao su nadležni softveri BusinessWise Magic i BusinessWise Trade.
Imam pekaru i isporučujem proizvode dnevno. Mogu li da fakturišem periodično?
Da. U BusinessWise Magic postoji poseban odeljak nazvan "Dnevna otprema", kojim možete primati porudžbine svakodnevno za Vašu proizvodnju hleba i peciva i na bazi toga fakturisati periodično, recimo 10-to dnevno Vašim kupcima. Fakturisati možete zbirno kupcu, a možete fakturisati i posebno svakom maloprodajnom objektu kupca, što se podešava u podacima za samog kupca.
Izradom fakture nastaje obaveza za plaćanje i smanjuju se troškovi u odnosu na dnevno fakturisanje, koje je inače moguće takođe u dnevnoj otpremi. Prodaju (realizaciju), kao i troškove možete pratiti po dostavnim vozilima, pravcima dostave, kao i po objektima dostave (kupčevim objektima, a i zbirno za kupca).
BusinessWise Trade je programski paket za knjigovodstvo maloprodaje.
Imam fiskalnu kasu Šarp ERA-277, da li je mogu koristiti sa Vašim programom?
Da, naravno. Većina kasa su podržane u radu sa BusinessWise Trade.
Uz pomoć BusinessWise Trade se mogu robno pratiti zalihe u maloprodajnim objektima. Izradom kalkulacija robe se vrš;i ulaz robe na robnim karticama, a izlaz robe se može automatizovati dnevnim ili povremenim preuzimanjem prodatih količina sa fiskalnih kasa u BusinessWise Trade. Na taj način se nakon svakog preuzimanja prodaje sa fiskalnih kasa može imati stanje zaliha u objektima. U fazi očitavanja kasa se koristi softver koji isporučuju proizvođači kasa, koji očitanu prodaju izvoze u datoteku u fajl sistemu računara. Takva datoteka se uvozi u BusinessWise Trade i vrši se raskknjižavanje izlaza robe na robnim karticama po artiklima.
Ne. U maloprodajnim objektima, za razliku od vođenja zaliha na veliko, nije moguća automatska nivelacija robe.
Po Zakonu o trgovini i fiskalnim kasama nivelisanje zaliha robe najpre se mora otpočeti:
- Popisom zaliha;
- Knjiženjem eventualnih viškova, ili manjkova;
- Izradom nivelacije cena i
- usklađivanjem cena iz dokumenta nivelacije sa cenama u fiskalnim uređajima.
Za sve vreme mora se stopirati prodaja robe koja je predmet nivelisanja. U slučaju korišćenja BusinessWise Safe i BusinessWise Trade u sadejstvu, proces trajanja postupka je minimizovan i može se odvijati uz stopiranje prodaje samo artikala koji su predmet popisivanja. Ako se koriste uređaji, poput ručnog računara sa bar kod skenerom, kao što je Zebex PDL 20, vreme se može još dodatno skratiti za polovinu.
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Fakturisanje usluga je moguće uz izdavanje fiskalnog isečka za obavljene usluge, koji prati fakturu i to se obavlja iz BusinessWise Trade. Ovo je pogodno za male radnje, uslužnog tipa, ali i za radnje koje se bave trgovinom i povremeno imaju potrebu da fakturišu usluge.
U slučaju da se promet usluga ne evidentira preko fiskalnih uređaja, usluge se mogu fakturisati pomoću BusinessWise Magic, iz skladišta usluga, na sličan način kao i roba. Usluge se mogu fakturisati i uz robu i na fakturi će biti iskazane kao posebna stavka (artikal). Ovo se često koristi ako promet robe prate neke od usluga (utovar, istovar, prevoz, ugradnja...).
Da, s tim da se isti odgovor može dati i u vezi maloprodajnih objekata. Naime, način šifriranja artikala se definiše prilikom otvaranja skladišta (magacina), odnosno maloprodajnog objekta. Tu se može podesiti da pojedina skladišta, ili maloprodajni objekti, koriste lokalni, ili zajednički katalog artikala.
Zajednički katalog artikala u mnogome olakšava praćenje robe kod trgovačke delatnosti, kao i međulager, a takođe olakšava i praćenje optimalnih zaliha. Lokalni katalog pak ima prednost kod skladišta i objekata u kojima se vrši neka od specifičnih delatnosti u prometu robe, odnosno usluga.
U slučaju da želite preći sa zajedničkog na lokalni katalog artikla, to je moguće izvesti. Obratno je teško izvodljivo i obično se vrši tako što se otvori novi objekat (skladište ili maloprodaja), a u starom se zalihe svedu na nulu, uz preknjiženje na nove artikle u novom objektu.
Ovo se vrši na veoma jednostavan način. Dovoljno je da u Vašem objektu skladišta u BusinessWise postavite sebe kao ovlašćenog računopolagača, čime dajete pravo sebi da samo Vi možete vršiti promene u Vašem skladištu. Isti postupak se odnosi i na objekte maloprodaje, pa ću iskoristiti priliku da to ovde napomenem.
S obzirom da u većim skladištima ima posla za više od jednog lica, računopolagač može ovlastiti dodatne operatere, koji će zajedno s njim, imati isključivo pravo da vrše promene u datom skladištu, odnosno maloprodajnom objektu. Ostali operateri će moći samo da vrše uvid nad stanjem i karticama ovog skladišta (maloprodajnog objekta), bez mogućnosti promena.
Promenu računopolagača može izvršiti samo ovlašćeni računopolagač, ili po nalogu nadležnih organa preduzeća, stručno lice naše firme. Na ovaj način se daje softverski "ključ" u ruke računopolagača, kako bi zaštitio svoju odgovornost.
U BusinessWise Trade i BusinessWise Magic je moguće odštampati etikete artikala, sa cenom i barkodom. Na meniju matičnih podataka, u opciji za artikle treba kliknuti mišem na dugme "štampa etiketa", nakon čega će se pojaviti forma uz čiju pomoć se mogu odštampati etikete.
Etikete je moguće ispisati za artikle otvorene nakon navedenog datuma, za artikle čija je cena nivelisana od određenog datuma, za količinu na stanju, ili samo za novoprispelu količinu. Pri tome je moguće izabrati izgled etikete (sa logoom firme, ili bez, sa barkod šifrom, ili šifrom na fiskalnoj kasi...).
Moguće je pojedinačno ispisati etikete za svaki artikal u željeni broj komada. što se tiče izgleda etikete, rado ćemo podesiti štampanje izgleda etikete prema Vašoj potrebi, na samolepljivoj foliji ili običnom papiru.
Prodaja sa popustom je potpuno podržana u BusinessWise Trade, ali i u BusinessWise Safe.
U BusinessWise Trade je ova mogućnost implementirana u opciji za fakturisanje. U tom slučaju, pre izrade fakture sa popustom, treba izabrati prodaju s popustom, gde se unosi generalni popust u procentima, a prilikom svake stavke ovaj popust se može dodatno korigovati.
U BusinessWise Safe je ova mogućnost ugrađena u softveru za rad sa fiskalnim štampačem. Za popust se možete opredeliti i na kraju, pre konačnog ispisa fiskalnog isečka na štampaču, gde će se cene automatski korigovati za uneti procenat.
U slučaju prodaje s popustom, kod BusinessWise Trade i BusinessWise Safe, izvršiće se nivelacija cena samo prodatih artikala, sa automatskim evidentiranjem u KEPU, bez trajne promene cena u cenovniku artikala koji su predmet nivelisanja.
Unos artikala u fiskalne kase, za kase čiji je rad podržan u BusinessWise Trade, se ne vrši ručno, interaktivnim dodavanjem artikala u softver koji dolazi uz kasu, niti na samoj kasi.
Unos artikala se može vršiti izradom kalkulacije na malo u BusinessWise Trade, a nakon obavljenog unosa, mogu se izvesti novo-uneti, ili nivelisani artikli u fajl sistem računara, u fajl koji po strukturi odgovara softveru za rad sa fiskalnom kasom. Uz pomoć tog softvera kasa može se "napuniti" fiskalna kasa bez ručnog unosa. Kasnije u radu BusinessWise Trade, bilo kakva promena nad ariklima, kao što je otvaranje novih i nivelisanje cena, mogu se izvesti (eksportovati) pomenuti artikli i automatski se njima "napuniti" (importovati) kasa, uz priloženi softver za rad sa fiskalnom kasom.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
Knjiženje KEPU u skladištima, ali i u maloprodajnim objektima se ne vrši uz pomoć BusinessWise Wizard softvera. Za taj posao su nadležni softveri BusinessWise Magic i BusinessWise Trade.
BusinessWise FinOp je programski paket za finansijsku operativu.
Ima li Vaš program aplikaciju za vođenje delovodnika?
Ima. U BusinessWise FinOp je integrisan skraćeni delovodnik u kome se mogu zavoditi svi odlazni, kao i dolazni dokumenti. Delovodnik je proširen podacima koji se tiču knjige ulaznih i knjige izlaznih računa, kao i mogućnošću unosa skeniranih originalnih dokumenata, ili dokumenata nastalih elektronskim putem u delovodnik.
Nakon evidentiranja dokumenata u delovodnik moguć je ispis dostavne knjige po pravcima kretanja dokumentacije.
Obračun PDV u BusinessWise softveru se vrši iz knjige ulaznih (KUR) i knjige izlaznih računa (KIR). Obe knjige su integrisane u delovodnik ulaznih, odnosno izlaznih dokumenata, respektivno. To praktično znači da je delovodnik proširen podacima koji su potrebni za vođenje KUR i KIR, to pojednostavljuje evidenciju dolaznih i odlaznih dokumenata.
Knjiženjem ulaznih računa pomoću BusinessWise Finex, BusinessWise Magic i BusinessWise Trade, može se podesiti automatsko knjiženje delovodnika, odnosno knjige ulaznih i knjige izlaznih računa. Ovim se praktično skraćuje vreme potrebno za evidentiranje promena u KUR i KIR.
Da, u principu. Ukoliko nam je to namera moguće je, ali uobičajeno je da se promena obračunatog PDV vrši na Zakonom propisan način, pa ukoliko se želi sprečiti slučajne promene i narušavanje prethodnih obračuna, treba koristiti mogućnost BusinessWise za zaključavanje poreskog perioda.
Zaključavanje poreskog perioda se uvek vrši nakon obračuna PDV iz knjige ulaznih i izlaznih računa i nakon popuna poreske prijave za PDV, kako se ne bi narušio obračun kasnijim knjiženjima u pomenutom periodu. Zaključavanje vrši BusinessWise Administrator, čime se zabranjuje knjiženje u tom poreskom periodu operaterima na mreži. U slučaju potrebe isti se može privremeno otključati i ponovo zaključati. U BusinessWise FinOp postoji opcija na meniju kojom se izvodi ova akcija
Uslovi za zatvaranje stavaka se stvaraju još prilikom knjiženja dokumenata u BusinessWise Finex. Prilikom knjiženja dokumenta u glavnoj knjizi je potrebno obezbediti da se podudaraju poslovna godina, konto, šifra partnera i broj dokumenta sa ranije proknjiženim dokumentima. Prilikom knjiženja se veoma lako mogu identifikovati dokumenti za koje se mogu stvoriti uslovi za zatvaranje stavaka na više načina, što pojednostavljuje kasnije zatavranje stavaka.
Nakon ovako proknjižene stavke moguće je izvršiti automatsko zatvaranje stavaka, koje imaju identične podatke o poslovnoj godini, kontu, šifri partnera i broju dokumenta. Međutim često se vrše promene u glavnoj knjizi, a da se prethodno ne zna tačno kako se mogu stvoriti uslovi za zatvaranje stavaka. Ovo se naročito javlja prilikom knjiženja cesija, kompenzacija i ugovora o preuzimanju duga, gde se navodi samo iznos koji obuhvata više dokumenata, bez pratećeg spiska dokumenata. U tom slučaju se stavke moraju zatvarati ručno, ili po prebivenom saldu za određenog poslovnog partnera.
Zatvaranje po prebivenom saldu daje dobre rezultate, jer se time ubrzava zatvaranje stavaka i taj posao se prepušta softveru, u odnosu na ručno zatvaranje stavaka.
Svako zatvaranje stavaka se izvodi u sesiji (pokušaju) koja ima svoj broj i kasnije se može pregledati šta je u dotičnoj sesiji zatvoreno i s čim. Kvalitetno zatvaranje stavaka stvara mogućnost kasnijeg ispisa IOS-a, opomenu pred utuženje i dr., kao i prenos početnog stanja u novu poslovnu godinu po otvorenim stavkama. U BusinessWise Finex i BusinessWise FinOp postoje opcije kojima se ove akcije izvode.
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
Knjige ulaznih i izlaznih računa se uobičajeno ispisuju nakon isteka poreskog period za koji se plaća PDV (tromesečno, ili meečno). U BusinessWise FinOp postoji zabrana datumske digresije, zbog narušavanja prethodno obračunatog i plaćenog PDV, pa je iz tog razloga uvedena zaštita kojom se onemogućava pomenuta digresija, unošenjem datuma zaključka poreskog perioda.
Nakon unosa datuma zaključenja poreskog perioda, ispis knjige ulaznih i izlaznih računa se nudi sa početnim datumom zaključka poreskog perioda, što kod utvrđivanja narednog PDV u mnogome olakšava i ubrzava rad. Ako je potreban drugi početni datum ispisa knjiga ulaznih i izlaznih računa može se uneti taj datum u polje za unos početnog datuma.
Ovaj problem se javlja ukoliko drajver (program za neposredno skeniranje, koga isporučuje proizvođač skenera!) nije TWAIN kompatibilan. TWAIN je standard za ovakav tip uređaja, odnosno za skenere i ako nisu ispoštovani standardi, od strane proizvođača skenera u pisanju posredničkog softvera za skeniranje, onda se ovakve stvari događaju.
BusinessWise FinOp podržava samo skenere koji imaju u potpunosti ispoštovan TWAIN standard, pa prilikom nabavke opreme treba o ovome voditi računa. Ukoliko Vaš BusinessWise FinOp radi na Linuxu biće podržani samo oni skeneri koji rade sa SANE softverom (skoro svi skeneri koji rade na Linuxu).
Ako Vaš skener nije podržan, na gore naveden način, izvršite skeniranje dokumenta, a zatim izvršite snimanje skeniranog sadržaja u sistem datoteka na Vašem računaru. Nakon toga ćete iz BusinessWise FinOp moći da uvezete snimak skeniranog dokumenta. Na potpuno isti način možete u BusinessWise FinOp, odnosno Vaš delovodnik, dodati bilo kakav binarni sadržaj (e-mail poruku, tonski ili video zapis, PDF dokument, ili drugo...).
BusinessWise Wizard je programski paket za automatsko knjiženje svih knjigovodstvenih promena u glavnu knjigu.
Šta su to vrste prometa?
U BusinessWise terminologiji koristi se termin "vrsta prometa" kao sinonim za šablon automatskog knjiženja. Za svaku vrstu dokumenta možemo napraviti šablon knjiženja u glavnoj knjizi i pozivanjem tog šablona će se promene iz pomoćnih evidencija automatski prenositi u glavnu knjigu. To praktično znači da se svaka knjigovodstvena transakcija šifrira šifrom vrste prometa i dodaju joj se stavovi knjiženja glavne knjige, kako bi se pozivanjem te šifre, prilikom ulaza / izlaza, izvršilo knjiženje glavne knjige. Ako napravimo za svaku vrstu knjigovodstvene transakcije šablon (kreiramo vrstu prometa!), onda se će jednog momenta svaka transakcija imati svoju vrstu prometa, sa definisanim stavovima knjiženja, pa će se evidentiranje promena svoditi na povezivanje date knjigovodstvene transakcije sa određenom vrstom prometa.
Kao rezultat će se dobiti automatski proknjižena glavna knjiga uz pomoć BusinessWise Wizard softvera uz čiju pomoć se konfigurišu stavovi knjiženja za određenu vrstu prometa.
Da, ukoliko ste član grupe BusinessWise Administrator. Sve promene koje načinite u pomoćnim evidencijama sa pomenutom vrstom prometa, za koju ste prethodno menjali stavove knjiženja, biće automatski proknjižene u glavnu knjigu sa načinjenim promenama.
Kako da postavim BusinessWise Wizard da knjiži svaki dokument nakon njegovog završetka?
Uključenje / isključenje rada BusinessWise Wizard softvera se vrši na nivou objekta (skladište ili maloprodajni objekat). Da bi ste isti uključili ili isključili, morate imati potrebne privilegije za date promene.
Uključenjem se postiže da nakon svakog završenog unosa dokumenta (ulazni/izlazni) BusinessWise Wizard proknjiži automatski dokument u glavnu knjigu, sa stavovima koji su konfigurisani za datu vrstu prometa sa kojojm je unos izvršen.
Isključenjem BusinessWise Wizard softvera se odlaže automatsko knjiženje promena sve do momenta kada se eksplicitno ne "naredi" pokretanje BusinessWise Wizarda i tada će se sve neproknjižene promene proknjižiti. Dakle po završetku unosa dokumenta nema automatskog knjiženja, sve do momenta kada se ono eksplicitno ne naredi.
Obično je automatski rad, sa uključenim BusinessWise Wizardom, poželjan nakon određenog vremena kada se poslovi u knjigovodstvu u potpunosti šablonizuju i otklone sve nepravilnosti u konfigurisanju stavova za vrste prometa.
Da. Ako ste napravili stavove knjiženja za jednu vrstu prometa u, na primer jednom skladištu, iste možete iskopirati i u drugo skladište. Ovim ubrzavate konfigurisanje vrsti prometa, pa čak i ako se pomenuti stavovi u jednom delu i razlikuju za odredišno skladište.
Jednostavno ispravite kopirane stavove u odredišnom objektu i posao je završen brzo i bez grešaka!
Neki od primera možete pogledati prateći ove linkove:
Usluge na malo
Maloprodaja
Cena sirovina
Veleprodajna cena
Planska cena - proizvodi
Knjiženje KEPU u skladištima, ali i u maloprodajnim objektima se ne vrši uz pomoć BusinessWise Wizard softvera. Za taj posao su nadležni softveri BusinessWise Magic i BusinessWise Trade.
Šta su to tipovi vrsti prometa?
Tipovi vrsti prometa su nepromenjive kategorije u BusinessWise Wizard, što znači da ih korisnici mogu koristiti, ali ne i menjati.
Kao što je rečeno, za jednu vrstu prometa možemo vezati nekoliko stavova za knjiženje jedne vrste dokumenta. Ako se pojavi potreba da se za iste vrste dokumenta postave stavovi za knjiženje koje se neznatno, ili potpuno, razlikuju onda moramo kreirati dve vrste prometa sa pomenutim razlikama u stavovima. Te dve vrste prometa će imati isti "tip", što govori BusinessWise Wizard-u da se radi o istoj vrsti dokumenta.
Primer može biti ulazni račun u skladištu robe. Ukoliko imamo potrebu da ponekad iz određenih razloga isti račun, zbog nekih specifičnosti, proknjižimo durgačije u odnosu na ostale ulazne račune, onda ćemo kreirati novu vrstu prometa, ali sa istim tipom kao i prethodna vrsta prometa. Kreiranje nove vrste prometa istog tipa omogućava nam da za obe vrste prometa vežemo različite stavove knjiženja, što je i bio cilj.
Ceo BusinessWise je zavistan od tipova vrsti prometa, jer se po njima prepoznaju ulazni/izlazni dokumenti, kao i drugi tipovi dokumenata. Ako za datu vrstu dokumenta promenimo tip to mora biti propraćeno promenom stavova knjiženja. Zamislimo samo kada bi za vrstu prometa "10" sa tipom "ulazni račun", promenili tip na "izlazni račun sa PDV", To bi naravno bila katastrofa, jer bi smo na taj način promenili tretman dokumenta u BusinessWise i stavovi knjiženja koji su odgovarali ulaznom računu sada nipošto ne odgovaraju izlaznom računu sa PDV.
Rad čarobnjaka, u programskom paketu BusinessWise Wizard, se podešava u podacima maloprodajng objekta, ili skladišta. Najverovatnije da je kod Vas BusinessWise Administrator podesio rad čarobnjaka da se izvršava nakon završetka svakog dokumenta, pa možda želite da to isključite i pozivate automatsko knjiženje periodično, odnosno da rad čarobnjaka kontrolišete ručno. Obratite se Vašem BusinessWise Administratoru i on će Vam, u podacima samog objekta, podesiti rad čarobnjaka onakav kakav Vi želite.
Skrećemo Vam pažnju da samo BWA ima pravo da upravlja čarobnjacima, pa ponekad BWA može iz drugih interesa preduzeća, ili šefa računovodstva, odbiti Vaš zahtev.
BusinessWise Kamate je programski paket za obračun kamate.
Zakonska zatezna kamata, kako da dodam nove promene?
Momentom instaliranja BusinessWise i BusinessWise Kamate na Vaš sistem je instalirana najnovija baza podataka o promenama zakonske zatezne kamate u tom momentu. Takođe ja kreiran i vid obračuna kamate "ZATEZNA KAMATA", sa šifrom 1.
Dalje održavanje baze promena zakonske zatezne kamate je u nadležnosti korisnika, odnosno korisnik sam vrši promene u svojoj bazi, a kao izvor može poslužiti neko službeno glasilo Vlade Republike.
Da moguće je. Praktično je moguće uvesti bilo koje podatke, za kupce, ili dobavljače, iste urediti (obrisati ono što mislite da ne treba!) i za tako obrađene podatke izvršiti obračun kamate, primenjujući neki od vidova obračuna kamate.
Šta su to kamatni vidovi?
Kamatni vidovi se odnose na različitu primenu različitih kamatnih stopa. Osnovni kamatni vid je "ZATEZNA KAMATA". Pored ovog korisnik može sam kreirati sopstvene vidove kamate za različite namene. Ne treba mešati kamatne vidove s načinima primene kamatnih stopa (dnevna, mesečna, godišnja), ili načinom obračuna kamate (zakonska zatezna kamata, prost kamatni račun...).
Kamatni vid se obično za primenu, odnosno za način upotrebe, pa tako mogu se kreirati sopstveni kamatni vidovi za različite primene:
- vidovi za ugovorene kamate
- vidovi ponaosob za svakog partnera i td.
Ovim se u mnogome olakšava rad bračuna kamata.
Da, s obzirom da se svaki unos podataka i obračun kamate čuva u bazi podataka, moguće je ponovo isti ispisati.
Promenila se stopa, da li mogu ponovo da uradim obračun kamate za unete podatke?Da. Jednostavno treba dodati novu promenu kamatne stope za dati vid kamate, a zatim ponovo ponoviti obračun kamate, pozivajući se na prethodni kamatni obračun. Prethodni kamatni obračun će biti zamenjen novim, pa o ovome treba voditi računa!
BusinessWise Komuna je programski paket za obračun i naplatu komunalnih usluga i građevisnkog zemljišta.
Kako se šifriraju poslovni partneri?
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
Da.
Za sada je implementirana podška samo za Arrow uređaje, koji potrošnju vode očitavaju pomoću "BlueTooth" veze, s obzirom na trenutnu potražnju. Ne bi trebalo da bude nikakav problem implementirati podršku za ma koji uređaj za daljinsko očitavanja, ukoliko taj uređaj ima zadovoljavajuću tehničku dokumentaciju.
Fakturisanje smeća se obavlja na taj način da se u fakturi za izvoz smeća navodi šifra i naziv svih mesta sa kojih se vrši izvoz smeća dotičnom kupcu, dakle vrši se zbirno zaduženje kupca.
BusinessWise CourtFlow je programski paket za generisanje i praćenje utuženja.
Može li se promeniti izgled predloga za izvršenje u CourtFlow?
Da, svakako. Predlažemo da u Vašoj pravnoj službi dobijete izgled predloga za izvršenje koji ste do sada koristili, i da isti prosledite nama na faks, ili e-mail i mi ćemo u veoma kratkom roku podesiti izgled predloga za izvršenje, prema Vašim potrebama.
Nadalje će svi predlozi biti sa novim izgledom i sadržajem.
Nakon generisanja tužbi, za svaku tužbu se mogu odštampati prilozi koji prate tužbu, kao dokazni materijal. Podaci se izvlače iz glavne knjige, pa je prethodno potrebno kvalitetno izvršiti zatvaranje stavaka u BusinessWise Finex ili BusinessWise FinOp.
Da li se kod tužbi vrši obračun kamate na dugovanje?Ako se prilikom generisanja tužbi odlučite za opciju tužbi sa obračunatom kamatom, uključite tu opciju, u protivnom možete je isključiti i kamata neće biti obračunata. Uobičajeno je da ako se uključi, kamata će biti sračunata i posebno iskazana na tužbi, do dana utuženja. U toku procesa Sud će obračunati ostatak kamate od dana utuženja, do dana isplate.
Kako se šifriraju poslovni partneri?
Šifra partnera (kupca, dobavljača, kontakt lica, saradnika...) je numerički podatak, pa u tom slučaju nema mnogo izbora. Zapravo šifra partnera je ID partnera koji se numeriše rastuće, od 0 pa na dalje.
Da li će neki partner biti kupac ili dobavljač, opredeljuje ga konto glavne knjige na kome isti ima promene. Tako se partner, sa jednom te istom šfrom, na jednom kontu može javiti kao kupac, a na drugom kao dobavljač. Pregledom stanja konta kupaca dolazimo do kataloga kupaca, a pregledom konta dobavljača do kataloga dobavljača.
Kako BusinessWise nije samo knjigovodstveni program i kako se ID partnera koristi u više programskih modula, to su i veći razlozi za ovakvu numeraciju. U BusinessWise postoji efikasan sistem pretraživanja partnera, koji eliminiše potrebu pamćenja ID partnera, jer se uvek isti može pronaći putem tog sistema.
Rad sa fiskalnim štampačem Galeb FP-550 u prometu robe na malo.
Mogu li koristiti FP550 sa BusinessWise Safe na Linuxu?Da. BusinessWise Safe sadrži softver koji je 100% pisan u Java programskom jeziku i koji radi, između ostalih i na Linux platformi. Nema razlike u načinu funkcionsanja i rada na Linux i Windows platformi sa BusinessWise Safe. BusinessWise Safe sadrži "drajver" koji je u potpunosti pisan u Java programskom jeziku za rad sa fiskalnim štampačem Galeb FP 550.
Moram li zaključiti staru da bih mogao da radim sa novom poslovnom godinom?
Naprotiv!
Mada niste naveli u kom delu knjigovodstva to želite da radite, pitanje je univerzalno i može se odnositi na sve delove BusinessWise. Naime BusinessWise je tako projektovan da već 1. januara nove poslovne godine možete vršiti promene u novoj poslovnoj godini, kako u BusinessWise Finex, tako i u Magic i Trade. Zaključkom poslovne godine u (posebno u svakoj evidenciji) preneće se početno stanje, uz zadržavanje svih knjiženja u novoj poslovnoj godini, a zatim će se za tekuću proglasiti nova poslovna godina, čime je postupak zaključka završen.
Ovo vršite tako što birate poslovnu godinu u kojoj ćete vršiti promene. Treba napomenuti da se promene ne mogu vršiti u godini i godinama, koje su prethodno zaključene, kao ni u godini koja veća za više od 1 od tekuće.
Pretpostavljam da u radnjama imate fiskalni štampač FP550 u konfiguraciji sa računarom. Ako je ovo tačno, potrebno je da imate na svakoj lokaciji ADSL, kablovski Internet, ili WiFi, a dozvoljena je i mešavina ovih pristupnih tehnologija.
Pretpostavimo da u jednom mestu imate; server sa BusinessWise bazom, a da iz drugih mesta pristupate bazi preko Interneta i vršite on-line prodaju, uz pomoć računara i fiskalnog štampača u mestu maloprodajnog objekta. Promene se vrše odmah u bazi podataka, tako da u bilo kom momentu, uz pomoć BusinessWise Trade, sa bilo koje lokacije (recimo da ste na odmoru), možete pratiti prodaju.
Prodaja sa popustom je potpuno podržana u BusinessWise Trade, ali i u BusinessWise Safe.
U BusinessWise Trade je ova mogućnost implementirana u opciji za fakturisanje. U tom slučaju, pre izrade fakture sa popustom, treba izabrati prodaju s popustom, gde se unosi generalni popust u procentima, a prilikom svake stavke ovaj popust se može dodatno korigovati.
U BusinessWise Safe je ova mogućnost ugrađena u softveru za rad sa fiskalnim štampačem. Za popust se možete opredeliti i na kraju, pre konačnog ispisa fiskalnog isečka na štampaču, gde će se cene automatski korigovati za uneti procenat.
U slučaju prodaje s popustom, kod BusinessWise Trade i BusinessWise Safe, izvršiće se nivelacija cena samo prodatih artikala, sa automatskim evidentiranjem u KEPU, bez trajne promene cena u cenovniku artikala koji su predmet nivelisanja.
Artikli se u fiskalni štampač ne unose posebno. Dovoljno ih je uneti u bazu podataka u slučaju da BusinessWise Safe radi odvojeno od BusinessWise Trade i u toku rada oni će biti automatski registrovani u memoriju štampača.
U slučaju zajedničkog rada sa softverom za maloprodaju BusinessWise Trade, artikli se otvaraju prilikom izrade kalkulacije na malo i automatski su dostupni radu BusinessWise Safe, tako da se naknadno ne unose.
Ne. U maloprodajnim objektima, za razliku od vođenja zaliha na veliko, nije moguća automatska nivelacija robe.
Po Zakonu o trgovini i fiskalnim kasama nivelisanje zaliha robe najpre se mora otpočeti:
- Popisom zaliha;
- Knjiženjem eventualnih viškova, ili manjkova;
- Izradom nivelacije cena i
- usklađivanjem cena iz dokumenta nivelacije sa cenama u fiskalnim uređajima.
Za sve vreme mora se stopirati prodaja robe koja je predmet nivelisanja. U slučaju korišćenja BusinessWise Safe i BusinessWise Trade u sadejstvu, proces trajanja postupka je minimizovan i može se odvijati uz stopiranje prodaje samo artikala koji su predmet popisivanja. Ako se koriste uređaji, poput ručnog računara sa bar kod skenerom, kao što je Zebex PDL 20, vreme se može još dodatno skratiti za polovinu.
Programski paket namenjen komercijali, službi nabavke i prodaje.
Moja firma je pretežno trgovinska i često imamo problem sa zalihama koje se brzo rasprodaju. Da li je nekako moguće pratiti zalihe i signalizirati rasprodaju pojedinih artikala?
Da, moguće je. U BusinessWise Commerce programskom paketu ugrađena je ova mogućnost signaliziranja minimalnih zaliha za skladišta, ili maloprodajne objekte u kojima želite da pratite signalne zalihe.
U verziji 6 BusinessWise ovaj sistem je potpuno prerađen i sva obaveštenja o zalihama se prate preko sistema poruka u samom BusinessWise, bez obzira u kom programskom paketu da se nalazite. Klikom mišem na poruku otvara se izveštaj u vidu poručbenice, sa listom artikala čije zalihe su pale ispod minimalnih. Ovu listu generiše BusinessWise agent, odnosno softver koji radni u pozadini, nadgleda zalihe na zadati vremenski interval i saopštava ih listi operatera, koju sami određujete. Pored informacija o nedostajućim artiklima, tu su informacije o poslednjoj nabavci, kao što su: cena poslednje nabavke, dobavljač sa telefonom i adresom, datumom nabavke i količinom koju je potrebno nabaviti.
Na osnovu ovih informacija može se ući u sistem poručivanja i dopuniti nedostajuće zalihe.
Za svaki artikal, bilo da se prodaje na malo, ili veliko, moguće je uneti takozvane signalne zalihe. One se unose za svaki artikal, ili za grupu srodnih artikala i to: minimalne i maksimalne zalihe i količinu koja je potrebna za narednu nabavku.
Zahvaljjući ovim informacijama, minimalne, ali i maksimalne zalihe, se mogu efikasno pratiti i reagovati brzo na svaku promenu.
Da, moguće je u BusinessWise Commerce, prilikom izrade profakture. Datum dospeća profakture je datum kada se profaktura mora razlučiti, odnosno, realizovati, izmeniti, ili otkazati. Za vreme do datuma dospeća profakture moguće je rezervisati, ili ne, svaki artikal pomenut u profakturi. Rezervacija utiče na raspoložive zalihe prilikom fakturisanja, tako da se zalihe umanjuju za rezervisanu količinu, pa se može fakturisati samo ono što nije rezervisano.
Dnevno izdajem nekoliko desetina profaktura i kako mogu da znam kada koja dolazi na razlučenje?
Nakon izrade profakture sve profakture odlaze u centralni depo. Na osnovu datuma i vremena razlučenja BusinessWise agent, softver posebno napisan za nadgledanje depoa profaktura na zadati vremenski interval, vrši nadgledanje profaktura i obaveštava listu operatera o prispelim profakturama na razlučivanje u vidu poruka.
Klikom mišem na poruku počinje postupak razlučivanja profakture, bez obzira u kom programskom paketu da se nalazi operater. U tom postupku moguće je relaizovati profakturu, odnosno poslati je na fakturisanje, izmeniti profakturu (na primer: derezervisati zalihe i produžiti dospeće profakture), ili otkazati profakturu.
Izdavalac profakture je uvek u listi operatera koji će biti obaveštavani o prispelim profakturama na razlučenje. On, po želji, može dodati dodatne operatere u listu i time otkloniti potencijalnu opasnost da profaktura ostane nikad nerazlučena, zbog sopstvenog odsustva.
Ovaj, ali i mnogi drugi slučajevi, je u potpunosti obuhvaćen u BusinessWise Commerce. U BusinessWise Commerce postoje tri faze kroz koje mogu proći profakture:
1. faza izdavanja profakture (lasiranje profakture);
2. faza odobravanja profakture (monitoring faza) i
3. faza knjiženja profakture.
Svaka faza ima svoj red, neka vrsta "inBox-a", kao kod programa za e-mail, u koji se redom dodaju sve profakture poređane po vremenu prispevanja u red. Profakture putuju između redova elektronski, kao i e-mail poruke, nakon njihovog slanja na dalju obradu od strane operatera. Svaki red nadgleda jedan, ili lista operatera, koji se po želji mogu dodavati svakom redu. U fazi odobravanja, operater pridružen redu odobravanja, bira redom, ili po nahođenju, profakturu iz reda, klikom mišem na dugme odobrava profakturu i time je automatski šalje na knjiženje. Knjiženje profakture je takođe red sa svojom listom operatera koji profakturu knjiže, odnosno pretvaraju je u fakturu. Operateri iz reda za knjiženje se po pravilu nalaze u samom skladištu, ili maloprodajnom magacinu. Po prispeću profakture u red za knjiženje, na osnovu nje izdvajaju robu, pakuju je, ili vrše utovar i tu se ceo posao završava.
Prilikom knjiženja profakture količine artikala navedenih u profakturi se ne moraju proknjižiti u celosti, već se može vršiti realizacija profakture u više faktura i ova realizacija se može posebno pratiti. Nakon knjiženja profakture BusinessWise Wizard vrši automatska knjiženja i ceo proces se okončava.